rindukan suasana itu : take 2

11:18 PM

bismillah..

astaghfirullah3..adushh...apesal rase tension semacam je ni...tension tahap melampau dah nie...padahal baru je abih  usrah tadi..hukhukhuk..ni mesti pasal kire2 tan ii nie...astaghfirulllah...not in a good mood now but i hope i still can control myself from doing crazy things and what so ever..nak balik ke zaman setahun yang lepas!!!nak balik zaman yoyuu!!huhuhu..tapi pada hakikatnye memang x boleh nak turn balik..bukannye ade alat pemutar mase pon..adeyyy...u kne ingt anim..kalo u yoyuu lagi banyak bende2 x berfaedah u buat..lebih baik u buzy daripade yoyuu..ok..i terima segala ketetapan yang ditetapkan olehNya..

OK..berbalik pada point asal entry nie..setelah kami sampai di London, kami dipecahkan mengikut group masing2..hamba and the geng kene pergi menginap di umah  yang dinamakan Isra'..agak lame jugak kami di London sebelum meneruskan pengembaraan ke Leeds..Di Isra' kami disajikan dengan juadah2 ilmu yang sungguh berkesan dari akhawat2 di situ..walaupun umur mereka sebaya dan ade juge yang lebih mude dari hamba tetapi terserlah kematangan minda mereka.. tabik spring laaa...

beberapa hari  kemudian kami pergi ke Leeds..Leeds di mana kami dipertemukan dengan seorang murabbi.. hamba sudah mengenalinya dari dulu lagi..tetapi perkenalan hamba dengan beliau hanyalah menerusi ceramah2 yang didengari melalui mp3 dan video2 nya sahaja.. Pada mulanya agak terperanjat sedikit melihat beliau di depan mata...bayangkan beliau adalah seseorang yang merupakan bualan dan sebutan orang ramai disebabkan sifat murabbinya itu berada di depan mata..Allahuakbar..Maha Suci Engkau yang mempertemukan aku dengan beliau..alhamdulillah impianku yang kecil seperti impian kanak-kanak kini sudah tercapai..

dari Leed ke Birmingham..dari Birmingham sampai ke Dublin kami mengekori beliau dan beliau mengekori kami..segala tunjuk ajar dan ilmu yang dicurahkan olenya seolah2 terkena pada diri sendiri..bagaikan tombak yang menusuk2 rongga hati ini..sungguh tersentuh hatiku ini..sungguh mendalam sekali ilmu yang disampaikan walaupun penyampaiannya yang bersahaja..walaupun ade ketikanya hamba kelihatan terlalai sekejap..hihiihi..tetapi jujur hamba katakan di sini..hamba seronok bersama beliau..Alhamdulillah...

di akhir pertemuan kami dengan beliau..air mataku seakan2 mahu menitis tetapi aku cepat-cepat mengesatnya takut ade orang nampak..mungkin x de orang perasan kot..huhuhu...bukan sedih kerana perpisahan tetapi terharu dengan segala macam ilmu yang dicurahkan..beliau yang tidak lokek dengan ilmu dan hamba masih dahagakan ilmu2 beliau..sempat hamba bayangkan bilakah lagi hamba dapat bertemu dengan orang seperti beliau..dan hamba pasti suatu hari nanti hamba akan bertemu lagi dengan beliau..Insyaallah...

sepanjang pengembaraan ni, banyak yang hamba belajar dari keadaan sekeliling..hamba melihat begitu ramainya manusia yang sefikrah dan sehaluan di sini..betapa kuatnya ikatan ukhuwah mereka..betapa matangnya mereka walaupon jika dilihat dari segi umur mereka ini masih tidak sematang yang disangka..hamba dapat merasakan ke"warm"an pelukan akhawat2 Dublin.. hamba dapat merasakan semangat jihad akhawat2 Leeds..hamba dapat melihat sinar-sinar cahaya rabbani menerusi air muka akhawat2 Birmingham..hamba dapat melihat kematangan pemikiran akhawat2 London..

ya.mungkin ini yang Allah nak tunjukkan kepada hamba yang masih samar-samar ini..mungkin ini salah satu cara tarbiyah untukku..sebelum ini,hamba pernah bertanya kepada seseorang mengapa selalu sangat perkataan TARBIYAH ini diulang-ulang dan disebut-sebut...dan sekarang baru hamba mengerti.. TARBIYAH..satu proses pembentukan diri untuk menjadi insan yang lebih baik..

TARBIYAH BUKAN SEGALA-GALANYA TETAPI SEGALA-GALANYA BERMULA DENGAN TARBIYAH..

bila kita dengar ayat ini, apa yang boleh dirumuskan mengenai perkataan "segala-galanya" itu..apa yang hamba bole katakan di sini ia adalah DEEN yakni merangkumi Islam, Iman, Ihsan dan juga bole dikira sebagai cara hidup..kita perlu mulakan sesuatu kehidupan dengan tarbiyah..sebagai contoh, untuk membina sesebuah bangunan apa yang diperlukan adalah tapak atau base yang kukuh untuk menstabilkan bangunan tersebut..selain itu kita memerlukan batu bata yang disusun teratur untuk membentukkan bangunan itu..dan tarbiyah juga diibaratkan seperti tapak kepada bangunan itu.. dan batu bata tersebut adalah proses2 pembaikan diri untuk mencapai mardathillah iaitu redha Allah...

melalui perjalanan ini, salah satu cara Allah mentarbiyah diri ini melalui semangat UKHUWAH.. ukhuwah point yang paling penting dalam pentarbiyahan..mana mungkin jika dalam sesuatu usrah sekalipon percentage untuk ukhuwah lebih banyak dari percentage ilmu yang kite dapat..dan usrah itu juga adalah salah satu proses tarbiyah..sepanjang pengembaraan ini..memang betul, hamba lihat ikatan ukhuwah akhawat2 di sana sungguh erat sekali..dan hamba juga mengakui yang ikatan ukhuwah antara serakan jaulah pon semakin kuat..Alhamdulillah..kalo dulu kite x kenal dengan orang itu dan kite pasti akan buat x tau je kalo orang itu ade masalah..ade kalo tengok muke dieorang ni macam garang je..takut nak tegur..ade tengok die macam serius je, x nak campur dengan orang len..but ALHAMDULILLAH... sepanjang 2 minggu sesi jaulah berlangsung, hamba semakin rapat dengan mereka, tahu isi hati mereka, tahu ape yang mereka suka ape yang mereka x suka, tahu ade yang suke makan pedas, ade yang x bole cuit belakang, ade yang x suke tomato, ade yang pandai mengurut, ade yang x suke naek flight,ade yang suke tido awal, ade yang suke buat kelakar ade yang itu ade yang ini..sumenye bagaikan adik-beradik bahkan lebih dari itu...mungkin itulah ukhuwah yang kasih-sayangnya kerana Allah..Insyaallah...

mahu berehat sekejap la mencari idea dan mahu ingat2 balik ape yang berlaku sepanjang jaulah..maklumlah.. dah lame dah jaulah baru nak tulis entry..huhu...jumpe lagi for the next entry..
* rindukan suasana itu : part 3 *....bye2...

You Might Also Like

0 comments