Ade Ape Dengan En. Zuljaushan???

4:23 PM





 hari nie hamba nak cite pasal kisah seorang jejaka yang sedap betol namenye....ZULJAUSHAN...sedap x??sedap kan..kan??kan??atau in a full name as ZULJAUSHAN AL-DHABBABIY..bcoz of the name is so beautiful may be ade yang diantara kite sudah berangan2 nak bagi name ZULJAUSHAN kat anak2 yang bakal dilahirkan..hikhikhik...

but..sape jejaka yng bername ZULJAUSHAN nie? tahukah kalian bahawe die merupakan salah seorang daripada sahabat Rasulullah..for your info, word "sahabat Rasulullah" ni membawa maksud sesiapa sahaja yang pernah berjumpe dengan Rasulullah in directly..face to face gitu...so, sape2 yang pernah jumpe Rasulullah x kire la same ade die tu orang yang baik ke,buruk ke,miskin ke,kaya ke,sume itu dikire sahabat Rasulullah.. ada faham???

nak dijadikan cerite..selepas perang badar, Rasulullah pergi la jumpe si ZULJAUSHAN nie dan sedikit kaiwa berlaku di situ..

rasulullah : Mahukah kamu menjadi salah seorang di kalangan orang yang pertama?
zuljaushan : Tidak. Aku akan lihat dahulu jika engkau menang,aku akan ikut. Tetapi jika engkau kalah,aku    tidak akan mendapat apa2 musibah.
dengan kuase Allah setelah beberape siri peperangan bersilih ganti akhirnye kemenangan jatuh ke pihak tentera islam..Subhanallah2..Alhamdulillah2...dan ISLAM sedang berkembang pesat..and time inilah ramai yang berbondong2 masuk agama islam.


"apabila telah datang pertolongan Allah dan kemenangannya,dan engkau melihat manusia berbondong-bondong masuk agama Allah,maka bertasbihlah dengan memuji Tuhanmu dan mohonlah ampunan kepadaNya.Sungguh,Dia Maha Penerima Taubat."    An-Nasr  110:1~3

selepas pembukaan kota Makkah, si ZULJAUSHAN ni pon pergilah bertemu rasulullah untuk menyatakan keislaman die..dan jadilah dia seorang Islam selepas mengucapkan dua kalimah syahadah..tetapi adakah pengislaman  ZULJAUSHAN sama seperti pengislamannya jika die tidak menolak pelawaan rasulullah suatu ketika dahulu untuk menjadi di kalangan orang yang pertama???? semestinye tidak...mane la sama as-saabiqun al-awwalun dengan as-saabiqun al-akhirun...tidak tidak...tidak same skali..jauh pebezaannya..pengislaman ZULJAUSHAN ini same sahaje seperti beribu2 orang laen yang masuk islam ketika itu..sedangkan yang dahulunye pernah diajak oleh Amirul Mukminin..orang yang sangat mulia di sisi Allah...Ya Allah...hamba bole bayangkan perasaan die ketika itu..penyesalan yang tiade gunenye...menyesal yang teramat sangat..

"dan orang-orang yang terdahulu lagi yang pertama-tama masuk islam di antara orang-orang muhajirin dan ansar dan orang-orang yang mengikuti mereka dengan baik, Allah redha kepade mereka dan mereka pun redha kepada Allah. Allah menyediakan bagi mereka syurga-syurga yang mengalir di bawahnye sungai-sungai. Mereka kekal di dalamnya selama-lamanya. Itulh kemenangan yang agung."
At-Taubah, 9:100


As-Syahid Abdullah Azzam,pemimpin mujahiddin Afghanistan untuk menentang Soviet Union pernah berkate,


"pintu jihad adalah seperti pintu perniagaan.ia terbuka luas di satu masa.kemudian ada segolongan yang akan menyahut dan mereka mengaut semua keuntungan.tiba suatu masa pintu jihad itu akan tertutup kerana datangnya kemenangan dari Allah.kemudian berduyun-duyun ingin terlibat sama mengaut keuntungan.malangnya,pintu jihad telah tertutup.rantaian ganjaran itu telah terputus.tiada lagi keuntungan untuk dikaut."

adakah kita ingin menjadi seperti ZULJAUSHAN jugak???adakah kite ingin melahirkan lagi ZULJAUSHAN di muke bumi ini????tepok dada tanye iman di hati...jikalau kite tidak mahu perkara sebegini berlaku lagi ayuhlah kite berebut-rebut menjadi golongan yang pertama.. densya ibarat tarbiyyah...densya yang bergerak sentiase bergerak untuk ke destinasi2 yang ditetapkan..bergantung kepada kite sama ada untuk naek atau tidak...mungkin ada yag berkata "alaa...ade densya laen yang akan datang...kite tunggu je la.."..bagaimana jika densya yang berada di depan mate kite itu adalah densya yang terakhir dan kite terlepas untuk menaiki densya tersebut..tidakkah kite rugi????ingat... sesal dahulu pendapatan sesal kemudian tiada gunenye...nasi sudah jadi bubur...


..:: notes ::..
kaiwa=perbualan
densya=train

You Might Also Like

0 comments